Marauder špatné starty? může za to MMM
publikováno 13.05.2015 (aktualizováno 18.05.2015)
Pokud vám motocykl, konkrétně VZ800 špatně staruje, (jako se to stalo mě) ale máte jistotu, že je baterie v pořádku, taktéž i konektory i samotný startér, je na řadě zkontrolovat pomocné relé startéru MMM.
Na netu jsem zjistil, že neexistuje přesný popis tohoto relé nebo jeho pravý význam. Na jiných motocyklech a pak i na této motorce od jistého novějšího roku, toto relé není !!
I když se používá stejný typ hlavního startovacího relé, pomocné relé už není součástí. Snad by mělo mít význam jako ochrana hlavního st. relé proti přepětí ale jsou to prý jen domněnky. Proto se
také nazývá "Mitsuba Mystery Module" což by se dalo přeložit jako "Mitsuba tajemný modul"
Toto relé najdete hned za hlavním relé startéru s označením "Mitsuba Starter Relay Control RK-0313" Uvnitř neni klasická cívka relátka a spínací kontakty ( jak to normálně známe ), uvnitř je
nějaká elektronika asi tyristor a prvky ovládání, vše pečlivě zalité pryskyřicí (asi, aby dostal větší nádech tajemnosti ) takže by se dalo říct , že je to elektronické relé.
Modul je napojen na konektor ze kterého vedou 3 vodiče.
1.žlutý/ se zelenou linkou (vede od startovacího tlačítka, přívod plus, ovládání modulu)
2.žlutý/ s černou linkou (je výstup z modulu a vede na ovládací cívku hlavního startovacího relé)
3.černý/ s bílou linkou (je kostra čili mínus pól)
Dále jsem se dočetl, že někteří VZtkáři, tento modul, pokud se jim projevuje špatný start, úplně vypustí a proklemují v konektoru vodič 1+2 nějakým kusem drátu. Takže startovacím tlačítkem se spíná rovnou cívka st. relé...
Možná by se mohlo časem zničit st. tl. velkou zátěží cívky st. relé takže jsem nahradil
( a teď to přijde ) modul klasickým auto relé, které se dá
sehnat za pár korun, protože koupě originálního modulu by přišlo na horentní částku.
Majitelé s touto motorkou a s tímto problémem, tuto úpravu s relé provedli (takže i já) a starty jsou teď lepší a přesnější a není mi trapně když na mě někdo čučí a moto nechce naskočit
Zapojení relátka není nikterak složité, zvládne to i méně zkušený elektrikář.
Co je potřeba?
Samotné relé 12V cca 10-30 A se čtyřmi konektory ( spínací ) nebo pěti konektory (přepínací)
třeba SCB-1-M1240 s úchytem, nebo RA400112RN atp.
Vývody označené 85,86 ovl. cívka relé/ 87,87a,30 kontakty- 87 spínací, 87a rozpínací, 30 kotva...
Zní to složitě ale není ;)
4 kontakty
5 kontaktů
85 a 86 je vždy ovládací cívka..
Dále potřebujeme:
4 x konektor Faston (autokonektor)
Konektor očko s dírou 6mm
Nějaké vodiče, radši různé barvy 3 kusy cca 20cm a jeden vodič cca 40cm
Kdo umí pájet, tak pájku a pájecí propriety a smršťovací bužírku
Kdo ne tak rychlospojky nebo přinejhorším ele. čokoládu
(nedoporučuju) to už záleží na vás…
A jdeme na to ;)
Nebudu popisovat jak připojit vodiče k sobě nebo nacvaknout (napájet) konektory ..
Každý vodič by měl mít na jedné straně konektor Faston a jeden vodič 40 cm bude mít na druhém konci očko. Očko bude připevněné na plus pól baterie (ale radši až na konec)
Na relé kontakt číslo 85 připojíme černo/ bílí vodič a na kontakt 86 žluto/zelený a nebo obráceně to je jedno.
Na kontakt 30 připojíme vodič, který má na druhém konci očko.Očko pak příjde na + pól baterie (pro klid duše, může být přes pojistku) ale je zbytečná, protože kontakt 30 je kotva a pokud není relé v činnosti, napětí nikam nevede.
A poslední, nejdůležitější je kontakt číslo 87 ( nezaměnit s 87a !!! ) na něj přijde žluto/černý vodič.
A je hotovo… před upevněním relé k držáku vyzkoušejte funkčnost…
Co se bude dít??
Start tlačítkem přivedeme plus na ovl. cívku relé (86), ukostřená přes (85) tím se sepnou kontakty (30 a 87) a přes ně projde plus od baterie na cívku hlavního startovacího relé , to sepne svoje
kontakty pro startér a už to vrčí
Nakonec relé poctivě připevníme k držáku… Myslím si , že tento způsob opravy je plnohodnotnou náhradou modulu a navíc vydrží věky…
Na tomto videu je krásně slyšet, když už je modul na odchodu ..
https://www.youtube.com/watch?t=24&v=gIoCBcOb7ZU
Tak mnoho krásných startů přeje Corell007
Komentáře
Přispívat do diskuze mohou jen přihlášení uživatelé.

Ahoj Viky.. na tom videu je přesně ten špatnej start slyšet... 0.24 minuta


Zdar Rade,
tak jsem to pročetl, je to zajímavej popis.
Podívám se jestli to tam mám, neříkám že mi to špatně startuje, ale s rozsvcenými světly nenastartuji.

Baterku mám od roku 2012 prosinec a po čtrnácti dnech se ji taky moc nechce.


Kategorie: motoristické sporty
Návštěv: 123891
Dnes: 0
Online: 2
Vyskúšal som to, mal som ten istý problém ako je na videu. Ked som počul ten start úplne ako ta moja Marka. Urobil som tu klemu a zrazu naštartovala, nádhera, presne tak ako je na videu.Tak som to prerobil na to relátko a zatiaľ spokojnosť.
Veľmi pekne ďakujem za dobru radu.